Werkwijze

tollen-en-ballen-bij-werkwijzeKinderen die bij mij komen hebben vaak al heel veel geoefend en zien weinig verbetering. Dit is natuurlijk frustrerend. Ik zie vaak dat kinderen erg opzien tegen lezen, er totaal geen zin in hebben en er zelfs een hekel aan krijgen. Er zijn veel kinderen die de moed al hebben opgeven en denken het nooit te leren. Deze kinderen hebben nog niet de kans gekregen het op een andere manier te proberen. Ik ga graag met uw kind aan de slag om te ontdekken dat uw kind wel kan leren lezen en dat lezen zelfs leuk kan zijn. Omdat ieder kind uniek is werk ik niet met een vaste methodiek.

Na een kennismakingsgesprek volgt een intakegesprek met ouder(s) en natuurlijk is het kind er zelf bij. Tijdens deze intake zal ik uw kind een aantal vragen stellen en ga ik wat ‘testjes’ doen om er achter te komen welke oefeningen voor het kind van belang zijn. Tijdens de intake komt onder andere aan bod: Wat zorgt voor leerblokkades? Hoe is de fijne motoriek? Werken beide ogen goed samen? Hoe is het geheugen van uw kind? Welke zintuigen kunnen we beter trainen? Welke leervoorkeur heeft het kind? Hoort uw kind de verschillende klanken goed? Naar aanleiding van dit gesprek beslissen we of we iets voor elkaar kunnen betekenen. De mening van het kind is hierin erg belangrijk. Dit hoeft uiteraard niet direct beslist te worden, soms wil je er nog even over nadenken. Afhankelijk van de resultaten uit de testjes ga ik bekijken welke oefeningen zinvol zijn voor uw kind.

We gaan aan de slag met het optimaal laten functioneren van de zintuigen door kijk, – luister, – en tastoefeningen uit te voeren. Door de hand- en vingermotoriek te trainen gaan we spierslapte en vingerstijfheid versterken, wat het handschrift ten goede komt. Wanneer het handschrift vooruit gaat zal de spelling ook beter gaan. Door tweehandige motorische oefeningen aan te bieden en te spiegelen op papier zal de oog-hand coördinatie getraind worden. Korte- en lange termijn geheugenoefeningen komen ook aan bod, omdat mensen die dyslexie hebben vaak moeite hebben met opslaan en onthouden van wat de leerkracht zojuist heeft gezegd. Hierdoor ‘vergeten’ ze regelmatig iets of begrijpen ze het verkeerd. We doen alle oefeningen in een ontspannen sfeer en vanuit een positieve benadering. De leuke creatieve oefeningen (bijvoorbeeld teken- en klei-opdrachten) en bewegingsoefeningen, versterken spelenderwijs de basis voor lezen, schrijven en spelling. Bij het serieus bezig zijn met de opdrachten zult u mooie resultaten zien.

Het succes valt of staat met uw inspanning. Vaak gaan er oefeningen mee naar huis. Ik heb daarom wel uw medewerking nodig. Uw kind krijgt opdrachten mee die hij absoluut niet alleen mag doen. Voor het beste resultaat dient er altijd een volwassene aanwezig te zijn die het kind kan sturen. Als ouder/verzorger én kind zich voor 100% inzetten zult u na 9 weken al veranderingen zien. Na 3 maanden zult u leesvorderingen zien en ondervinden dat uw kind minder spelfouten maakt. Van de ouders verwacht ik dat ze samen met hun kind gaan oefenen, 4 keer in de week ongeveer 15 minuten per keer. Samen oefenen is leuker! Het geeft een speels karakter als vader, moeder, verzorger de oefening meedoen. Uw kind voelt zich gezien, u kunt checken of de oefening goed gedaan wordt en u ziet zelf vooruitgang. Het betreft hier voornamelijk oefenen met fijne motoriek en zintuigelijke oefeningen. De meeste oefeningen zijn echt leuk en ik merk vaak dat de kinderen vol enthousiasme bezig zijn. Het einddoel is natuurlijk dat het lezen makkelijker gaat, de spelling vooruit gaat en dat uw kind lezen leuk gaat vinden. Maar ook dat uw kind meer zelfvertrouwen krijgt en weer lekker in zijn/haar vel zit.